Page 34 - Dewan Bahasa 7
P. 34

Merakamkan kenangan bersama-sama Timbalan              “           menumpukan perhatian sepenuhnya
  Menteri Pendidikan, YB Teo Nie Ching dan Naib                      terhadap pembelajaran. Pengajaran
  Canselor, UPM, Profesor Datin Paduka Dato’ Dr.                     murid disleksia secara individu dan
  Aini Ideris.                                                       berperingkat. Pemulihan pembelajaran
                                                                     pelajar disleksia mencakupi bentuk
DB	 : 	 M e n g a p a k a h P r o f e s o r b a n y a k              grafik, permainan, muzik, teknologi,
			 m e n u m p u p a d a p e m b a n g u n a n                      dan alat bantu mengajar. Kepelbagaian
			 teknologi dan terapi, khususnya                                  teknik pengajaran tersebut menjamin
			 untuk membantu pembelajaran pelajar                              penglibatan pelajar disleksia secara
			 yang mengalami disleksia?                                        aktif dan menimbulkan minat yang
                                                                     berterusan.
VS	: 	 Semua sedia maklum bahawa pelajar
            yang mengalami disleksia ialah               DB	 : 	 Apakah teknik dan terapi yang
            pelajar istimewa yang mempunyai              			 Profesor perkenalkan untuk membantu
            IQ setaraf atau lebih tinggi daripada        			 pelajar yang mengalami disleksia,
            pelajar normal dan mempunyai                 			 k h u s u s n y a u n t u k m e l a n c a r k a n
            kemahiran dan bakat yang luar                			pertuturan mereka?
            biasa. Sebagai penyelidik, saya
            rasa bertanggungjawab dalam                  VS	: 	 Saya memperkenalkan Fonik Tutor,
            membangunkan teknik atau terapi                          iaitu teknik untuk menyelesaikan
            yang mujarab agar kemahiran dan                          masalah kecelaruan huruf. Kecelaruan
            bakat istimewa pelajar disleksia                         huruf dan pemahaman murid disleksia
            terus digilap supaya mereka dapat                        dimantapkan melalui objek. Pemilihan
            menyumbang kepada pembangunan                            objek perlu dibuat mengikut minat
            negara.                                                  pelajar disleksia. Selepas masalah
                                                                     kecelaruan huruf selesai, maka
DB	 : 	 Bolehkah Profesor jelaskan tentang                           pertuturan pelajar itu menjadi lancar.
			 pemulihan pembelajaran untuk pelajar
			 yang mengalami disleksia?                            DB	 : 	 Nyatakan pandangan ringkas Profesor
                                                         			 tentang peranan bahasa dalam bidang
VS	: 	 Perkara yang paling penting ialah                 			 psikologi.
            pengajaran ke arah kesediaan
            perkembangan minda pelajar                   VS	: 	 Perkembangan bahasa kanak-kanak
            disleksia. Pelajar disleksia dapat                       mempengaruhi faktor psikologi.

                                                          “Semua sedia maklum
                                                                 bahawa pelajar yang
                                                                 mengalami disleksia
                                                                 ialah pelajar istimewa
                                                                 yang mempunyai IQ
                                                                 setaraf atau lebih
                                                                 tinggi daripada
                                                                 pelajar normal
                                                                 dan mempunyai
                                                                 kemahiran dan bakat
                                                                 yang luar biasa.

32 			 BIL. 7 2019
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39