Page 34 - Dewan Bahasa 7
P. 34
Merakamkan kenangan bersama-sama Timbalan “ menumpukan perhatian sepenuhnya
Menteri Pendidikan, YB Teo Nie Ching dan Naib terhadap pembelajaran. Pengajaran
Canselor, UPM, Profesor Datin Paduka Dato’ Dr. murid disleksia secara individu dan
Aini Ideris. berperingkat. Pemulihan pembelajaran
pelajar disleksia mencakupi bentuk
DB : M e n g a p a k a h P r o f e s o r b a n y a k grafik, permainan, muzik, teknologi,
m e n u m p u p a d a p e m b a n g u n a n dan alat bantu mengajar. Kepelbagaian
teknologi dan terapi, khususnya teknik pengajaran tersebut menjamin
untuk membantu pembelajaran pelajar penglibatan pelajar disleksia secara
yang mengalami disleksia? aktif dan menimbulkan minat yang
berterusan.
VS : Semua sedia maklum bahawa pelajar
yang mengalami disleksia ialah DB : Apakah teknik dan terapi yang
pelajar istimewa yang mempunyai Profesor perkenalkan untuk membantu
IQ setaraf atau lebih tinggi daripada pelajar yang mengalami disleksia,
pelajar normal dan mempunyai k h u s u s n y a u n t u k m e l a n c a r k a n
kemahiran dan bakat yang luar pertuturan mereka?
biasa. Sebagai penyelidik, saya
rasa bertanggungjawab dalam VS : Saya memperkenalkan Fonik Tutor,
membangunkan teknik atau terapi iaitu teknik untuk menyelesaikan
yang mujarab agar kemahiran dan masalah kecelaruan huruf. Kecelaruan
bakat istimewa pelajar disleksia huruf dan pemahaman murid disleksia
terus digilap supaya mereka dapat dimantapkan melalui objek. Pemilihan
menyumbang kepada pembangunan objek perlu dibuat mengikut minat
negara. pelajar disleksia. Selepas masalah
kecelaruan huruf selesai, maka
DB : Bolehkah Profesor jelaskan tentang pertuturan pelajar itu menjadi lancar.
pemulihan pembelajaran untuk pelajar
yang mengalami disleksia? DB : Nyatakan pandangan ringkas Profesor
tentang peranan bahasa dalam bidang
VS : Perkara yang paling penting ialah psikologi.
pengajaran ke arah kesediaan
perkembangan minda pelajar VS : Perkembangan bahasa kanak-kanak
disleksia. Pelajar disleksia dapat mempengaruhi faktor psikologi.
“Semua sedia maklum
bahawa pelajar yang
mengalami disleksia
ialah pelajar istimewa
yang mempunyai IQ
setaraf atau lebih
tinggi daripada
pelajar normal
dan mempunyai
kemahiran dan bakat
yang luar biasa.
32 BIL. 7 2019