Page 42 - Dewan Bahasa 7
P. 42

persekitaran alam Melayu. Penciptaannya akan       bentuknya dan maknanya. Peribahasa pula
menular dari mulut ke mulut sehingga bahasa        terbahagi kepada empat jenis, iaitu simpulan
kiasan itu menjadi kepunyaan semua penutur         bahasa, pepatah, bidalan, dan perumpamaan.
dalam komuniti tersebut yang kemudiannya           Bahasa kiasan bukan peribahasa pula terbahagi
akan diwarisi oleh generasi seterusnya.            kepada tiga jenis, iaitu personifikasi, metafora
	 Bahasa kiasan merupakan bahasa yang              dan hiperbola.
maknanya tidak seratus peratus dibawa              	 Peribahasa sebenarnya merupakan cerminan
oleh makna perkataan yang mendirikannya,           minda bangsa dan mempunyai pengaruh
iaitu jika perkataan tersebut ditakrifkan satu     yang mendalam dalam jiwa sebagaimana
persatu mengikut makna kamus. Menurut              yang dikatakan oleh Dato’ Seri Utama Dr. Rais
Asmah Haji Omar dalam kajian beliau yang           Yatim dalam mukadimah buku, Peribahasa
bertajuk “Budaya dan Bahasa Kiasan”, sesuatu       Melayu, Penelitian Makna dan Nilai yang
perkataan, frasa atau ayat itu mempunyai           menyatakan bahawa peribahasa Melayu
maksud yang berlainan daripada makna harfiah       merupakan khazanah bangsa Melayu yang
perkataan yang mendirikannya.                      mencerminkan kehidupan dan ketinggian
	 Normaliza Abd Rahim dan Zaitul Azma              pemikiran bangsa Melayu dan aspek keindahan
Zainon Hamzah dalam “Kiasan Melayu sebagai         dalam berbahasa. Hal ini demikian kerana
Khazanah Bangsa Melayu” pula menyatakan            peribahasa diungkapkan oleh individu atau
bahawa bahasa kiasan ialah sebarang ayat           masyarakat untuk menyatakan perasaan dan
atau perkataan yang diujarkan dan mempunyai        pandangan terhadap peristiwa yang berlaku.
maksud yang berlainan berdasarkan perkara          	 Masyarakat Melayu yang terkenal sebagai
yang dikiaskan dengan tujuan menunjukkan nilai     masyarakat yang berbudi bahasa, memilih untuk
kesantunan dan menjaga perasaan seseorang.         menyatakan sesuatu secara berlapik tanpa
	 Jika diteliti, bahasa kiasan wujud dalam         menyinggung perasaan seseorang. Mereka
semua bahasa di dunia, termasuklah bahasa          mengumpamakan sesuatu dengan sesuatu yang
etnik. Bahasa kiasan merupakan bahasa yang         lain agar maksud yang ingin disampaikan dapat
diolah dengan indah, yang menyerlahkan             diterima dan ditafsirkan melalui peribahasa.
keunikan pemikiran individu tentang sesuatu        	 Ahmad bin Ismail dalam kertas kerjanya
perkara. Sebagai contoh, bahasa Arab               yang bertajuk “Pendidikan Generasi Melalui
mempunyai pelbagai jenis bahasa kiasan seperti     Peribahasa: Fokus Utama Peribahasa Arab
tashbi, isti’arah, majaz mursal, kinayah, tajsid,  dan Melayu” menyatakan bahawa peribahasa
tibaq, jinas, dan mathal.                          memainkan peranan yang penting dalam
	 Bagi masyarakat Jepun pula, bahasa kiasan        masyarakat Melayu. Hal ini demikian kerana
dianggap bahasa yang dapat melahirkan              peribahasa digunakan untuk memberikan
perasaan yang sebenar selain mampu                 teguran, nasihat, pujian, sindiran, dan pandangan
menyampaikan mesej secara tepat dan                mereka agar apa-apa yang diucapkan tidak
berkesan. Umumnya, kebanyakan bahasa               menjatuhkan air muka atau maruah seseorang.
kiasan di dunia ini menggunakan unsur alam         	 Terdapat pelbagai perumpamaan dan
dan budaya sebagai teras analogi, termasuklah      kiasan juga digunakan dalam al-Quran untuk
bahasa kiasan dalam bahasa Melayu.                 menjelaskan persoalan penting dalam mendidik
	 Menurut Ainon Mohd dan Abdullah                  manusia sebagaimana firman Allah SWT yang
Hassan dalam buku, Kamus Pepatah Bidalan           bermaksud:
dan Perumpamaan (2010), bahasa kiasan
dibahagikan kepada dua jenis, iaitu peribahasa     Dan perbandingan yang demikian itu, Kami
dan bukan peribahasa. Menurut mereka,              kemukakan kepada umat manusia, dan hanya
peribahasa ialah kiasan yang sudah mantap dari     orang-orang berilmu sahaja yang dapat
segi bentuk bahasanya dan maknanya. Bukan          memahaminya.
peribahasa pula ialah kiasan yang tidak mantap
                                                   			           (Surah al-Ankabut, 29:43)

40 			 BIL. 7 2019
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47