Page 62 - Dewan Bahasa 7
P. 62

BAHASA DAN SASTERA

                               DIMA MAZLINA @ SITI AISHAH ABU BAKAR

   Berdrama

 Memahirkan Pelajar Berisiko
Harapan Lulus dalam Penulisan

Penulisan merupakan satu daripada                   matlamat akhir pengajaran dan pembelajaran
                  komponen yang diajar dalam        bahasa ialah melengkapkan pelajar dengan
                  mata pelajaran Bahasa Melayu.     keterampilan berbahasa dan berkomunikasi bagi
                  Penulis yang baik dapat menulis   memenuhi keperluan diri dalam urusan harian,
                  dengan menggunakan pelbagai       pendidikan dan pekerjaan.
  ilmu bantu yang diperoleh daripada pelbagai       	 Dalam hal ini, teknik yang boleh dicadangkan
  sumber. Pengertian menulis secara umum ialah      untuk membantu pelajar berisiko harapan lulus
  proses untuk menyampaikan buah fikiran atau       untuk menulis karangan argumentatif ialah
  idea kepada khalayak melalui media tulisan.       teknik drama. Hal ini dikatakan demikian kerana,
  Kandungan dalam Sukatan Pelajaran Bahasa          pengajaran bahasa dan kebudayaan tidak dapat
  Melayu Sekolah Menengah (2003) menyatakan         dipisahkan. Bahasa tidak boleh diajar tanpa
  bahawa kemahiran menulis merujuk kepada           aktiviti kebudayaan dan kesenian. Drama atau
  keupayaan pelajar mengeluarkan idea melalui       main peranan merupakan satu daripada aktiviti
  pelbagai jenis penulisan yang berkaitan dengan    yang boleh digunakan untuk mengajar bahasa
  ilmu pengetahuan dan pengalaman peribadi          kepada murid (Maria A. Kodotchigova, 2002).
  yang telah dilalui dengan menggunakan ayat
  yang gramatis, tanda baca dan ejaan yang betul    Karangan Argumentatif
  serta tulisan yang jelas.
  	 Berkaitan dengan penulisan, proses mengajar     Karangan argumentatif ialah penulisan karangan
  karangan argumentatif kepada pelajar yang         berbentuk perbahasan atau perbincangan yang
  pandai dan tidak bermasalah mungkin bukan         bertujuan untuk membuktikan kesahihan sesuatu
  perkara yang sukar bagi guru bahasa. Namun        perkara itu. Menurut Roselan Baki (2003),
  begitu, terdapat masalah untuk mengajar           penulisan karangan argumentatif memerlukan
  pelajar berisiko tetapi ada potensi untuk lulus.  fakta dan pembuktian sebagai tunggak utama.
  Seorang guru bahasa yang hendak mengajar          Menulis karangan argumentatif tidak mudah
  karangan argumentatif kepada pelajar harapan      kerana untuk menguasai kemahiran menulis
  lulus perlu melengkapkan diri dengan pelbagai     karangan berbentuk argumentatif, pelajar
  ilmu bantu mengajar yang dapat memberikan         perlu mempunyai ilmu kosa kata serta mahir
  impak terhadap gaya pengajaran. Guru perlu        menggunakan penanda wacana secara berkesan.
  bijak mencari bahan dan kaedah yang sesuai        	 Karangan argumentatif merupakan karangan
  untuk mengajar pelajar yang berisiko ini kerana   yang sukar untuk ditulis kerana sifatnya yang

60 			 BIL. 7 2019
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67