Page 62 - Dewan Bahasa 7
P. 62
BAHASA DAN SASTERA
DIMA MAZLINA @ SITI AISHAH ABU BAKAR
Berdrama
Memahirkan Pelajar Berisiko
Harapan Lulus dalam Penulisan
Penulisan merupakan satu daripada matlamat akhir pengajaran dan pembelajaran
komponen yang diajar dalam bahasa ialah melengkapkan pelajar dengan
mata pelajaran Bahasa Melayu. keterampilan berbahasa dan berkomunikasi bagi
Penulis yang baik dapat menulis memenuhi keperluan diri dalam urusan harian,
dengan menggunakan pelbagai pendidikan dan pekerjaan.
ilmu bantu yang diperoleh daripada pelbagai Dalam hal ini, teknik yang boleh dicadangkan
sumber. Pengertian menulis secara umum ialah untuk membantu pelajar berisiko harapan lulus
proses untuk menyampaikan buah fikiran atau untuk menulis karangan argumentatif ialah
idea kepada khalayak melalui media tulisan. teknik drama. Hal ini dikatakan demikian kerana,
Kandungan dalam Sukatan Pelajaran Bahasa pengajaran bahasa dan kebudayaan tidak dapat
Melayu Sekolah Menengah (2003) menyatakan dipisahkan. Bahasa tidak boleh diajar tanpa
bahawa kemahiran menulis merujuk kepada aktiviti kebudayaan dan kesenian. Drama atau
keupayaan pelajar mengeluarkan idea melalui main peranan merupakan satu daripada aktiviti
pelbagai jenis penulisan yang berkaitan dengan yang boleh digunakan untuk mengajar bahasa
ilmu pengetahuan dan pengalaman peribadi kepada murid (Maria A. Kodotchigova, 2002).
yang telah dilalui dengan menggunakan ayat
yang gramatis, tanda baca dan ejaan yang betul Karangan Argumentatif
serta tulisan yang jelas.
Berkaitan dengan penulisan, proses mengajar Karangan argumentatif ialah penulisan karangan
karangan argumentatif kepada pelajar yang berbentuk perbahasan atau perbincangan yang
pandai dan tidak bermasalah mungkin bukan bertujuan untuk membuktikan kesahihan sesuatu
perkara yang sukar bagi guru bahasa. Namun perkara itu. Menurut Roselan Baki (2003),
begitu, terdapat masalah untuk mengajar penulisan karangan argumentatif memerlukan
pelajar berisiko tetapi ada potensi untuk lulus. fakta dan pembuktian sebagai tunggak utama.
Seorang guru bahasa yang hendak mengajar Menulis karangan argumentatif tidak mudah
karangan argumentatif kepada pelajar harapan kerana untuk menguasai kemahiran menulis
lulus perlu melengkapkan diri dengan pelbagai karangan berbentuk argumentatif, pelajar
ilmu bantu mengajar yang dapat memberikan perlu mempunyai ilmu kosa kata serta mahir
impak terhadap gaya pengajaran. Guru perlu menggunakan penanda wacana secara berkesan.
bijak mencari bahan dan kaedah yang sesuai Karangan argumentatif merupakan karangan
untuk mengajar pelajar yang berisiko ini kerana yang sukar untuk ditulis kerana sifatnya yang
60 BIL. 7 2019