Page 104 - Dewan Sastera 8
P. 104
MASTERA / ESEI
SAW ketika memikirkan dan merenungi Sesuatu objek seni seperti peralatan BIODATA PENGKARYA
nasib masyarakat Arab ketika itu juga pergi dan pantang larang pendiangdangan
ke tempat gelap, iaitu Gua Hira. Hal yang perlu kita lihat bukannya hanya kepada DR. ROZAIMAN BIN MAKMUN
demikian ini ada diceritakan dalam buku yang nampak atau dapat dicerap oleh merupakan seorang penulis Brunei Darussalam
Riwayat Hidup Rasulullah Sallallahu alaihi pancaindera, tetapi juga imej dalaman yang dalam bidang esei dan kritikan sastera. Dilahirkan
wassalam. hanya dapat digarap dengan akal: pada 29 Julai 1975. Mendapat pendidikan
Ijazah Sarjan Muda Pendidikan (Kepujian Kelas
Melihat keadaan kota Mekkah dan Meskipun sesebuah imej maujud Pertama), Universiti Brunei Darussalam pada
penduduknya yang tenggelam dalam ataupun mujarad imej itu sama dihiasi tahun 2000, Ijazah Sarjana Pendidikan dalam
kebejadan dan kemusyirikan, hati keindahan dan daya memikat hati, bidang pendidikan Bahasa Melayu di Universiti
Nabi Muhammad Sallallahu alaihi tetapi imej yang dapat dilihat (maujud) Malaya tahun 2008 dan Ijazah Doktor Falsafah
wassalam sangat susah sekali. terdedah kepada penglihatan, dalam bidang Pendidikan Kesusasteraan Melayu
Karena itu Nabi sering merenungkan manakala imej dalaman (mujarad) di Universiti Kebangsaan Malaysia, 2015. Pernah
nasib kaumnya yang sesat yang dicerap dengan akal.3 menjadi Pegawai Pelajaran (2000 – 2001), Tutor
hidup dalam kebodohan dan di Institut Pendidikan Sultan Hassanal Bolkiah,
kejahiliahan. ...Karena itulah beliau Lebih parah lagi jika kita tidak dapat Universiti Brunei Darussalam (2001 – 2007) dan
sering memencilkan diri di Gua Hira. menggunakan kekuatan berfikir sehingga Pensyarah di Institut Pendidikan Sultan Hassanal
kita tidak menyedari adanya imej mujarad Bolkiah, Universiti Brunei Darussalam (2007
(Abu Hasan Ali Al-Hasany An-Nadwy, lalu tidak dapat menerima apabila ada pihak hingga sekarang). Dia merupakan Setiausaha
1983: 87) yang menyebut akan hal itu. Oleh sebab II bagi Angkatan Sasterawan dan Sasterawani
itulah orang yang tidak menggunakan akal (ASTERAWANI) bagi sesi 2017-2019.
Masyarakat Melayu juga terkenal dengan keimanan hanya melihat sebuah
dengan amalan pertapaan yang diadakan tasik sebagai imej maujud yang indah bukan Antara karya persendirian beliau
di tempat sunyi dan jauh daripada orang sebagai imej mujarad yang melihatkan ialah Kajian Komprehensif Hikayat
ramai seperti dalam hutan, wasai, gua, dan kebesaran Allah subhanahu wa taala. Awang Kamaruddin (Universiti Brunei
sebagainya. Mereka juga memilih waktu Darussalam, 2002), Buku I: Bimbingan
malam hingga ke subuh untuk memusatkan BIBLIOGRAFI Memahami Hikayat Hang Tuah (Universiti
fikiran sepenuhnya. Brunei Darussalam, 2008), BAHTERA:
Abul Hasan Ali Al-Hasany An-Nadwy, 1983. Riwayat Bahan Sastera dalam Pengajaran
KESIMPULAN Hidup Rasulullah SAW. Singapura: Pustaka Bahasa (Dewan Bahasa dan Pustaka,
Sesuatu karya seni yang terhasil Nasional. 2008), Kajian Komprehensif Hikayat
daripada kekuatan akal dan budi sesebuah Awang Kamaruddin (Versi SPN21)
masyarakat tidak terlepas daripada corak Awang Haji Abdul Aziz bin Juned, Yang Dimuliakan (Universiti Brunei Darussalam, 2009),
pemikiran, kepercayaan atau pegangan Pehin Tuan Imam Dato Paduka Seri Setia Meringkaskan Karangan : Konsep,
lebih-lebih lagi masyarakat yang beragama. Ustaz, 1988. “Kebudayaan Menurut Panduan dan Penilaian (Dewan
Masyarakat Melayu khususnya Melayu Pandangan Islam†dlm. Intisari Kebudayaan Bahasa dan Pustaka, 2009), Hikayat
Brunei sebagai dimensi kewujudan peralatan Brunei. Bandar Seri Begawan: Dewan Bahasa Hang Tuah : Bimbingan Belajar dan
dan pantang larang pendiangdangan ialah dan Pustaka. Menjawab Soalan GCE ‘A’ (Dewan
bangsa yang beragama Islam. Jadi unsur- Bahasa dan Pustaka, 2011), Stalistik:
unsur kebenaran Islam ialah unsur yang Awang Haji Yahya bin Haji Ibrahim, Yang Dimuliakan Kajian Gaya Bahasa Aliran (Dewan
dominan yang terserap dalam sesuatu karya Pehin Siraja Khatib Dato Paduka Seri Setia Bahasa dan Pustaka, 2011), Teknologi,
seni masyarakat Melayu. Oleh sebab itulah Ustaz, 1995. “Menghayati Sastera Islam: Pedagogi dan Pengetahuan Kandungan
pencarian kebenaran pada karya atau objek Sejarah Perkembangan di Brunei†dlm. Sekitar : Profesionalisme Guru Kesusasteraan
seni itu harus dikaitkan dengan tauhid Islam Kritikan Sastera Melayu Brunei. Bandar Seri Melayu (Universiti Brunei Darussalam,
secara konsisten. Hal yang demikian ini Begawan: Dewan Bahasa dan Pustaka. 2015) dan Refleksi dan Inovasi
kerana karya seni tidak terlepas daripada Proses Pengajaran dan Pembelajaran
menjadi media atau penyalur kepercayaan Braginsky, V.I., 1991 “Erti Keindahan dalam Kesusasteraan Melayu (Dewan Bahasa
ketuhanan. Mengakui hakikat ketuhanan itu Kesusasteraan Melayu†dalam Dewan dan Pustaka, 2018).
bagi seseorang hamba ialah mempraktikkan Sastera. November.
ubudiyah kepada Allah SWT. Ubudiyah
hamba inilah yang terpancar dalam karya Mohd. Affandi Hassan, 1992. Pendidikan Estetika
sastera dan karya seni yang lain (Yang daripada Pendekatan Tauhid. Kuala Lumpur:
Dimuliakan Pehin Siraja Khatib Dato Paduka Dewan Bahasa dan Pustaka.
Seri Setia Ustaz Awang Haji Yahya bin Haji
Ibrahim, 1995:287). Allah SWT menciptakan Hajah Kaipah binti Haji Tuah, 1993. Alat Muzik
mahluk untuk beribadat kepada-Nya. Tradisional Brunei. Bandar Seri Begawan:
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kamus Dewan 1994. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan Pustaka.
Zakaria Ali, 1989. Seni dan Seniman. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa Pustaka.
3 Mengambil petikan yang telah dipetik oleh
V.I. Braginsky 1991, dari Ihya Ulum ‘ud-Din
tulisan Al-Ghazali (terj. Rusia). Moskow,
1987, hlm.70–73.
6 DEWAN SASTERA | BIL. 08 2019