Page 41 - Dbahasa42020
P. 41

Teisme dalam konteks ini bukan dalam nuansa                                 BAHASA DAN FALSAFAH
dogmatisme seperti yang pernah terjadi dalam sejarah
agama Kristian pada zaman gelap dahulu. Teisme             saya berfikir tentang ‘saya’ yang wujud itu.” Wujud dalam
bukan juga merujuk Bucaillisme. Faham ini hanya tahu       pengertian roh dan jasad.
menyamakan ayat-ayat al-Quran dengan sains moden.          	 Kritikan terhadap modenisme, iaitu dikotomi subjek–
	 Pada mereka, sains moden tidak mengandungi               objek. Dualisme menatijahkan pelebaran jarak hubungan
sebarang masalah. Hal ini demikian kerana semuanya         subjek dengan objek. Subjek ialah saya dan kita. Objek
membenarkan firman Tuhan, seperti yang terkandung          pula ialah “yang lain” (Emmanuel Levinas l’Autre).
dalam karya Maurice Bucaille dan Harun Yahaya. Akan        Maka, objek boleh merujuk manusia. Diktum pasca 11
tetapi, mereka terlupa bahawa di sebalik persamaan zahir   September– You’re either with us, or against us.
Teori Letupan Besar (Big Bang Theory) dengan idea cretio   	 Dalam diktum ini, subjeknya ialah Amerika Syarikat
ex nihilo, terkandung perbezaan yang sangat besar. Rujuk   dan sekutunya. Objeknya ialah negara-negara Axis of evil.
kritikan Profesor Shaharir tentang kecenderungan kita      Objek juga boleh merujuk alam tabii. Kita ialah manusia,
untuk menerima Teori Letupan Besar dalam pandangan         maka, kita boleh melakukan sewenang-wenang terhadap
Islam.                                                     alam tabii, kata kapitalisme sejati.
	 Teisme yang dimaksudkan adalah sebagai                   	 Kritikan terhadap pascamodenisme – Kebenaran tidak
kecenderungan yang pasif sekali gus aktif. Kecenderungan   nisbi, tetapi berupa hakikat yang pasti dan kekal menetap.
                                                           Pascamodenisme menolak logosentrik atau pusat
                                                           Kebenaran, menolak kewibawaan yang datang daripada atas

  Pascamodenisme menolak
     logosentrik atau pusat
      Kebenaran, menolak

  kewibawaan yang datang
daripada atas (mungkin Tuhan
dan manusia yang menerima

    wibawa daripada Tuhan
    seperti nabi dan rasul).

pasif ialah penerimaan secara mutlak tentang dalil         (mungkin Tuhan dan manusia yang menerima wibawa
naqli, bahawa wahyu itulah kunci kebenaran. Serentak       daripada Tuhan seperti nabi dan rasul). Kata pentaksub
dengan hal itu, disusuli pula dengan kecenderungan aktif,  pasca-modenisme, logosentrisme adalah karut-marut
yakni usaha meneguhkan dalil naqli dengan dalil aqli       belaka.
yang disandarkan pada rasionalisme dan empirisisme.        	 Kebenaran boleh didapati di mana-mana dan dengan
Maksudnya, agama dan sains perlu bergandingan tangan       sesiapa sahaja. Jadi, sapere aude! Mereka mengulang-
kerana di hujungnya ada Tuhan. Jadi, apakah yang kita      ulang zikir Kant. Kritikan terhadap pascamodenisme – oleh
patut pilih? Modenisme? Pascamodenisme? Atau, teisme?      sebab Kebenaran ada di mana-mana dan pada sesiapa
	 Kita boleh bersetuju dengan Profesor Hazim bahawa        sahaja, maka Kebenaran itu tertakluk kepada keupayaan
sama ada modenisme, pascamodenisme mahupun teisme          akal mentafsirkan makna yang terkandung di sebalik
mempunyai keterbatasan dalam soal-soal tertentu. Oleh      lambang bahasa. Maka, bagi aliran pascamodenisme,
sebab itu, pilihan kita ialah kerangka yang mempunyai      termasuk pendukung The Linguistic Turn, inti masalah
keterbatasan yang paling minimum selain mampu              semuanya terletak pada bahasa.
memberikan ketenangan batin kepada kita.                   	 “The limits of my language mean the limits of my world”,
	 Kritik terhadap modenisme ialah dualisme akal dan        demikian kata Wittgentsein. Manusia itu tiada lain daripada
jasad. Faktanya, akal dan jasad bukanlah dua entiti yang   terperangkap dalam the prison-house of language, kata
terpisah. Zikirnya bukan “Saya fikir, maka saya wujud.”    para pendukung strukturalisme, sama ada di Rusia
Akan tetapi, “Saya yang menerima wujud membolehkan         mahupun di Perancis. Jadi, lancarkan kritikan yang tajam

							                                                    		  BIL. 4 2020 39
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46