Page 64 - Dsastera42020
P. 64
KRITIKAN CERPEN
Buraq selaku watak cerpen ini berperibadi Alat persembahan yang ada pada Buraq ialah
mulia. Dia menghormati, tetapi dengan gaya yang ney, sejenis serunai. Buraq ialah peniup ney yang
menyenangkan sesiapa saja. Dalam perkiraan watak mahir.
“sayaâ€, jarang-jarang sekali terdapat lelaki yang
sebaik Buraq. Menurut penilaian “sayaâ€, kebanyakan Selain melukiskan hubungan akrab antara
lelaki yang ditemuinya “hanyalah lelaki yang datang watak utama dengan Buraq, karya ini juga ditulis
dengan canda berani dan kemudian meninggalkan dengan maksud memperkenalkan puisi keislaman.
apa-apa yang mahu dibuangnya dengan tangan kiriâ€. Mawar Shafie tidak syak lagi menggemari puisi
sufisme. Dia mengenali karya Rumi yang berjudul
Adakah itu satu daripada pandangan Diwan Syamsi Tabriz. Antara lain diturunkannya
feminis? Mawar Shafie mahu menyatakan sesuatu bahagian ini;
yang umum tentang lelaki, bukan mengkritik lelaki
secara antagonistik. Lelaki yang disebutkannya Dunia ini bagai Thursina
mempermudah apa-apa yang diperolehnya, dan
membuang miliknya apabila timbul kebosanan, dan kami ialah Musa pencari sinar
atau jika ada ganti. Hal ini diperlihatkan kepada
umum, dan ini ialah satu gambaran yang bermaksud setiap petunjuk datang dari sana
memberikan mesej kepada pembaca agar sikap dan
perlakuan begini perlu dihindari. dan puncak gunung itu berkeping-keping pecahnya.
Kebagusan peribadi watak Buraq dikatakan Bahagian ini membawa makna manusia
“sebagai kuda yang berlari dengan amat berseniâ€. menerima cahaya daripada Allah. Cahaya itu tidak
Hal ini dibandingkannya dengan pemandangan didapatinya begitu sahaja, tetapi melalui pencarian.
di Cappadocia. Di sana, terdapat belon besar yang Jika seseorang berusaha mencari cahaya (lambang
berwarna-warni. Gambaran ini bertukar dengan petunjuk), maka akan diperolehnya.
gambaran lain pula. Mawar Shafie melayani
imaginasi yang mendatar, menaik dan memuncak Para pengkaji puisi sufisme menyatakan
ketika menghasilkan cerpen ini. ciri-ciri utama karya Rumi. Selain maknanya yang
mendalam, puisi Rumi amat terpelihara dari segi
Karya ini elok dibaca dengan percubaan ritma dan kualiti muziknya.
memahami sudut sufisme. Pohon sukma ialah
aneka perasaan dan fikiran yang positif dan indah, Cerpen “Seribu Pohon Sukma dan Satu
manakala cinta ialah rasa keagamaan. Pemikiran dan Jalan Menuju Cinta†bukanlah karya prosa yang
mesej muncul serentak. Pesanan agar insan bersikap konvensional. Kandungannya ialah idea keagamaan
dan berjiwa zuhud disampaikan dengan langsung. yang terhasil daripada renungan dan pembacaan
Kata-kata ini ialah penanda tema karya ini, dan ini tentang pengajaran sufi. Cerpen yang begini perlu
juga ialah mesej penting yang mahu disampaikan dibaca dengan sikap dan persediaan untuk mencari
oleh Mawar Shafie: makna dalaman, bukan mencari jalan cerita dan
perwatakan yang berkesimpulan dengan peleraian
“Ayuh kita tanggalkan kebanggaan. Kita kenakan biasa.
baju kerendahan hati. Kita berputar menuju Dia. Demikianlah huraian ringkas saya tentang
empat buah cerpen yang disiarkan dalam Dewan
Dan kita berputar menuju cinta.†Sastera Bil. 3 2020. Tiga cerpen, iaitu “Mimpi untuk
Dijual†karya Nurimas SN, “Limau Bali di tepi
Sifat rendah diri itu ada pada Buraq, watak Perigi†karya Ghazali Lateh, dan “Hikayat Anak
dalam cerpen ini. Watak Buraq mengembangkan sifat Kecil Penjual Kelupis†karya Idris Boi ialah karya
dengan mengaitkannya dengan keindahan. Tarian konvensional, yang mudah diikuti melalui kajian
Sama’ yang diadakan sebagai satu kegiatan budaya, tema, gaya bahasa, plot dan perwatakan, sebelum
dianggap oleh Buraq sebagai lambang penyerahan merumuskan mesej dan pemikiran. Cerpen Mawar
dan penyatuan. Dengan kata lain, Buraq tidak mahu Shafie, iaitu “Seribu Pohon Sukma dan Satu Jalan
mengiktiraf Sama’ sebagai persembahan untuk para Menuju Cinta†dihasilkan dengan pendekatan
pelancong, sebaliknya jalan untuk menuju cinta. yang lain. Jalan cerita dan dialog tidak diutamakan,
Kenyataan demikian menunjukkan bahawa karya ini sebaliknya penulis mengemukakan idea dan
mengiktiraf kegiatan kesenian, tetapi matlamatnya pengajaran tentang perlunya cinta dalam mencari
hendaklah peningkatan keimanan. kesempurnaan hidup. Cinta yang dimaksudkan ialah
cinta keagamaan yang menuju kepada al-Khaliq.
Dewan Sastera Bil. 4 2020 62