Page 7 - Dewan Sastera Januari 2020
P. 7
AGENDA BAHASA
Pembelajaran Paragogi ialah satu bentuk strategi Pembelajaran koperatif perlu dijadikan kaedah
yang paling mudah melibatkan seorang pelajar yang pembelajaran yang penting dan lebih baik daripada
membimbing pelajar lain mempelajari satu kemahiran atau kaedah pembelajaran konvensional kerana pembelajaran
tugasan. Konsep belajar bersama-sama rakan merupakan ini sesuai dengan cabaran abad ke-21. Strategi Paragogi
satu elemen yang terdapat dalam konsep pembelajaran
kendiri. berkait rapat dengan kaedah pembelajaran koperatif atau
Pembelajaran kendiri didefinisikan sebagai satu pembelajaran secara berkumpulan.
proses pembelajaran yang berasaskan pelajar. Mereka Kaedah pembelajaran koperatif merupakan
mengaktifkan dan mengekalkan aspek kognitif, kelakuan kaedah pembelajaran dan pengajaran (PdP) untuk
dan afektif secara sistematik yang bertujuan mencapai mengembangkan potensi pelajar serta memberikan
matlamat pembelajaran mereka. Penggunaan strategi kepercayaan kepada pelajar mengendalikan dan melatih
pembelajaran kendiri didapati telah memberikan beberapa rakan sekumpulan bersama-sama agar berjaya dalam
kelebihan kepada pelajar seperti mendorong kepada pelajaran mereka.
pencapaian yang tinggi dalam akademik. Pembelajaran koperatif juga adalah satu bentuk sistem
Pada masa yang sama, Strategi Paragogi sering pengajaran yang sistematik yang terdiri daripada pelbagai
menjadi rujukan oleh para tahap Intelligence Quotient (IQ) yang berlainan. Pelajar
pendidik dan pengkaji sejak
kebelakangan ini. Hal ini saling bergantung antara
demikian kerana Strategi satu sama lain dan guru yang
Paragogi meningkatkan terlibat perlu diberi latihan
kualiti pembelajaran khusus tentang kaedah
dan menyumbang koperatif.
kepada pembangunan.
Pembelajaran Paragogi Secara umumnya,
telah diterima sebagai satu pembelajaran koperatif
strategi pembelajaran dan merupakan satu strategi
PdP yang menggunakan
kumpulan kecil pelajar untuk
pengajaran (PdP) yang memberikan mereka peluang
inovatif semenjak beberapa berinteraksi dalam proses
tahun kebelakangan ini. pembelajaran. Menurut
Strategi Paragogi telah Slavin, rasional di sebalik
mula dilaksanakan pada pembelajaran koperatif
setiap peringkat pendidikan ialah pelajar akan bersedia
bermula pendidikan rendah Strategi Paragogi dalam pembelajaran bahasa di universiti. membantu rakan sekumpulan
hingga pendidikan tinggi. Terdapat kajian yang membuktikan sekiranya mereka ingin kumpulan mereka berjaya.
bahawa Strategi Paragogi sering dilaksanakan di luar Akan tetapi, menurut Slavin lagi, pembelajaran
negara dan kaedah ini telah memberikan hasil yang positif koperatif hanya berkesan apabila pembelajaran ini
dalam meningkatkan pencapaian akademik, meningkatkan
keyakinan pelajar dan membentuk sikap serta minat pelajar mempunyai ciri tertentu, antaranya termasuklah ganjaran
kumpulan, tanggungjawab individu dan peluang yang sama
terhadap kursus.
Strategi Paragogi ialah satu kaedah pembelajaran untuk berjaya. Pelajar akan diberikan ganjaran apabila
koperatif secara berkumpulan yang melibatkan tutor dan kumpulan mereka mencapai sesuatu kriteria tertentu tanpa
pelajar melalui hubungan simetri. Pasangan ini mempunyai ada sebarang persaingan antara dan sesama kumpulan.
matlamat yang dikongsi bersama-sama yang perlu dicapai
dalam satu rangka kerja interaktif sebelum pensyarah Ganjaran kumpulan menjadikan pelajar lebih
merancang pengajaran dan pembelajaran (PdP). bermotivasi untuk melibatkan diri dalam aktiviti
Pembelajaran koperatif merupakan satu kaedah berkumpulan. Kaedah pembelajaran koperatif merupakan
pengajaran dan pembelajaran (PdP) yang baik untuk satu proses pembelajaran yang berlaku secara
mencapai prestasi yang tinggi dalam akademik dalam berkumpulan dalam menguasai bahan pengajaran yang
kalangan pelajar. Terdapat kelebihan pembelajaran diberikan oleh guru.
koperatif, satu daripadanya adalah untuk membantu Sewaktu mengendalikan kaedah pembelajaran
seseorang menjadi penyelesai masalah yang baik. Hal koperatif di dalam kelas, pensyarah perlulah memastikan
ini demikian kerana melalui perbincangan, seseorang itu terdapat eye contact di antara setiap ahli kumpulan,
akan mendapat pelbagai perspektif dalam penyelesaian kedudukan setiap ahli mengizinkan perbincangan secara
masalah. terus, selesa dan tidak mengganggu kumpulan lain.
BIL. 1 2020 5