Page 7 - Dewan Sastera Januari 2020
P. 7

AGENDA BAHASA

	 Pembelajaran Paragogi ialah satu bentuk strategi 	 Pembelajaran koperatif perlu dijadikan kaedah

yang paling mudah melibatkan seorang pelajar yang pembelajaran yang penting dan lebih baik daripada

membimbing pelajar lain mempelajari satu kemahiran atau kaedah pembelajaran konvensional kerana pembelajaran
tugasan. Konsep belajar bersama-sama rakan merupakan ini sesuai dengan cabaran abad ke-21. Strategi Paragogi
satu elemen yang terdapat dalam konsep pembelajaran
kendiri.                                                    berkait rapat dengan kaedah pembelajaran koperatif atau
	 Pembelajaran kendiri didefinisikan sebagai satu           pembelajaran secara berkumpulan.
proses pembelajaran yang berasaskan pelajar. Mereka         	 Kaedah pembelajaran koperatif merupakan
mengaktifkan dan mengekalkan aspek kognitif, kelakuan       kaedah pembelajaran dan pengajaran (PdP) untuk
dan afektif secara sistematik yang bertujuan mencapai       mengembangkan potensi pelajar serta memberikan
matlamat pembelajaran mereka. Penggunaan strategi           kepercayaan kepada pelajar mengendalikan dan melatih
pembelajaran kendiri didapati telah memberikan beberapa     rakan sekumpulan bersama-sama agar berjaya dalam
kelebihan kepada pelajar seperti mendorong kepada           pelajaran mereka.
pencapaian yang tinggi dalam akademik.                      	 Pembelajaran koperatif juga adalah satu bentuk sistem
	 Pada masa yang sama, Strategi Paragogi sering             pengajaran yang sistematik yang terdiri daripada pelbagai
menjadi rujukan oleh para                                   tahap Intelligence Quotient (IQ) yang berlainan. Pelajar
pendidik dan pengkaji sejak
kebelakangan ini. Hal ini                                                                        saling bergantung antara
demikian kerana Strategi                                                                         satu sama lain dan guru yang
Paragogi meningkatkan                                                                            terlibat perlu diberi latihan
kualiti pembelajaran                                                                             khusus tentang kaedah
dan menyumbang                                                                                   koperatif.
kepada pembangunan.
Pembelajaran Paragogi                                                                                Secara umumnya,
telah diterima sebagai satu                                                                      pembelajaran koperatif
strategi pembelajaran dan                                                                        merupakan satu strategi
                                                                                                 PdP yang menggunakan
                                                                                                 kumpulan kecil pelajar untuk

pengajaran (PdP) yang                                                                 memberikan mereka peluang

inovatif semenjak beberapa                                                            berinteraksi dalam proses

tahun kebelakangan ini.                                                               pembelajaran. Menurut

	 Strategi Paragogi telah                                                             Slavin, rasional di sebalik

mula dilaksanakan pada                                                                pembelajaran koperatif

setiap peringkat pendidikan                                                           ialah pelajar akan bersedia
bermula pendidikan rendah Strategi Paragogi dalam pembelajaran bahasa di universiti.  membantu rakan sekumpulan

hingga pendidikan tinggi. Terdapat kajian yang membuktikan  sekiranya mereka ingin kumpulan mereka berjaya.
bahawa Strategi Paragogi sering dilaksanakan di luar        	 Akan tetapi, menurut Slavin lagi, pembelajaran
negara dan kaedah ini telah memberikan hasil yang positif   koperatif hanya berkesan apabila pembelajaran ini
dalam meningkatkan pencapaian akademik, meningkatkan
keyakinan pelajar dan membentuk sikap serta minat pelajar mempunyai ciri tertentu, antaranya termasuklah ganjaran
                                                            kumpulan, tanggungjawab individu dan peluang yang sama
terhadap kursus.
	 Strategi Paragogi ialah satu kaedah pembelajaran untuk berjaya. Pelajar akan diberikan ganjaran apabila

koperatif secara berkumpulan yang melibatkan tutor dan kumpulan mereka mencapai sesuatu kriteria tertentu tanpa

pelajar melalui hubungan simetri. Pasangan ini mempunyai ada sebarang persaingan antara dan sesama kumpulan.
matlamat yang dikongsi bersama-sama yang perlu dicapai
dalam satu rangka kerja interaktif sebelum pensyarah        	 Ganjaran kumpulan menjadikan pelajar lebih
merancang pengajaran dan pembelajaran (PdP).                bermotivasi untuk melibatkan diri dalam aktiviti
	 Pembelajaran koperatif merupakan satu kaedah              berkumpulan. Kaedah pembelajaran koperatif merupakan
pengajaran dan pembelajaran (PdP) yang baik untuk           satu proses pembelajaran yang berlaku secara
mencapai prestasi yang tinggi dalam akademik dalam          berkumpulan dalam menguasai bahan pengajaran yang
kalangan pelajar. Terdapat kelebihan pembelajaran           diberikan oleh guru.
koperatif, satu daripadanya adalah untuk membantu           	 Sewaktu mengendalikan kaedah pembelajaran
seseorang menjadi penyelesai masalah yang baik. Hal         koperatif di dalam kelas, pensyarah perlulah memastikan
ini demikian kerana melalui perbincangan, seseorang itu     terdapat eye contact di antara setiap ahli kumpulan,

akan mendapat pelbagai perspektif dalam penyelesaian kedudukan setiap ahli mengizinkan perbincangan secara

masalah.                                                    terus, selesa dan tidak mengganggu kumpulan lain.

							                                                     		                        BIL. 1 2020 5
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12