Page 62 - Dewan Sastera 2 2020
P. 62
Puisi seterusnya merupakan sebuah catatan merupakan tanda kasih sayang Allah SWT kepada
kembara seorang penyair di bumi Gulangyu, makhluknya. Biarpun puisi ini terlalu bermain dalam
Xiamen. Puisi sebegini biasanya menjadi tanda ruang peribadi, secara keseluruhan diksinya berjaya
kenang-kenangan kepada penyair ketika mereka menanjak hubungan insan dengan Allah Rabbul
berkelana di bumi asing. Catatan sebegini sering Izzati.
ditemui dalam puisi A. Samad Said, Muhammad
Haji Salleh, dan ramai lagi sasterawan lain. Secara Penyair tidak dapat lari daripada gelojak
umumnya, puisi “Gulangyu Seindah Namamu†jiwanya dalam menyatakan pendirian serta
karya Shiela RS mudah difahami maksudnya oleh kekesalannya terhadap sesuatu yang berlaku dalam
sebab menggunakan bahasa yang mudah dan kehidupannya. Namun begitu, sebagai manusia
mempunyai beberapa susunan diksi yang baik. kreatif, perasaan yang membuak-buak itu tidak
Gambaran peristiwa turut dirakamkan oleh penyair dilepaskan secara mendadak kepada khalayak. Di
dalam rangkap pertama puisi ini, sehingga berupaya sinilah letak duduknya kebijaksanaan penyair dalam
membawa khalayak bersama-sama menikmati menyalurkan segala kegusarannya lewat binaan diksi
keindahan Gulangyu, iaitu “aroma teh hijau/ bau puisi yang menarik. Puisi “Melayari Jong Sastera yang
enak daging kambing bakar/hidangan Xinjiang/ Malu Dinyatakan†karya Daengramliakil merupakan
mana mungkin lenyap daripada ingatanâ€. Di sisi luahan perasaan penyair terhadap nilai sastera
yang lain, puisi ini dapat digolongkan sebagai puisi di Malaysia. Dalam puisi ini, penyair melakukan
intuitif yang merakam pengalaman intuisi kerana perbandingan kedudukan sastera di Barat dan di
jelas memperlihatkan daya serta keupayaan penyair Indonesia yang lebih maju berbanding di Malaysia.
memahami dan merasai keindahan Gulangyu Hal ini dapat diperhatikan dalam rangkap pertama
melalui gerak hatinya yang jujur. apabila penyair menyentuh tentang penulis besar
seperti J.K Rowling, Agatha Christie, dan Ernest
Hubungan Tuhan dan manusia sering kali Hemingway yang kaya melalui sastera. Selain itu,
mengisi ruang imaginasi penyair. Hal ini dikatakan dalam rangkap kedua penyair turut mengangkat
sedemikian kerana puisi hadir sebagai wadah bagi sumbangan besar puisi Chairil Anwar dan Joze Rizal
menyampaikan nasihat, panduan serta pedoman dalam kebangkitan rakyat menentang penjajah.
yang berguna kepada manusia. Di Malaysia, Sebaliknya di Malaysia kedudukan sastera sering
puisi yang menyentuh persoalan ketuhanan serta kali terumbang-ambing tanpa hala tuju yang jelas
pengabdian seorang hamba kepada pencipta- dan akan kekal begitu buat selama-lamanya. Selain
Nya, dikenali sebagai puisi sufi, puisi tasawuf dan itu, puisi ini menarik kerana mengandung falsafah
puisi Islam. Puisi sebegini mudah dikenali kerana yang dapat memberi kesedaran dan keinsafan
banyak menggunakan ungkapan atau frasa yang kepada khalayak pembaca. Secara keseluruhan, puisi
memperlihatkan kekuasaan Tuhan serta kekerdilan ini mudah difahami, mempunyai pertautan idea
hamba-Nya. Puisi “Laluan Menentukan Makam†dari satu rangkap ke satu rangkap serta mempunyai
karya Jusoh Ahmad merupakan salah satu bentuk susunan diksi yang menarik dan segar.
puisi yang mengangkat persoalan ketuhanan.
Ungkapan “Al-Qawi†pada permulaan rangkap Puisi romantis kerap hadir dalam hidup
pertama jelas memperlihatkan kebesaran Allah SWT seorang penyair. Usman Awang antara penyair
yang bermaksud Yang Maha Kuat atau Yang Maha romantis yang sering menjadikan ombak, laut,
Berkuasa. Puisi ini berkisar tentang dugaan hidup pantai dan awan sebagai unsur perlambangan dalam
yang perlu ditempuhi dengan sabar seperti yang puisinya. Oleh yang demikian, tidak hairanlah jika
terkandung dalam rangkap kedua; “Lantaran tenang Ramli Ab. Halim turut memanipulasikan unsur alam
tabah/ memanjang sabar mencium syukur/ dan dalam puisinya yang berjudul “Ombakâ€. Dari segi
berlapang dada/ masih ada sejemput/ ingat rahmat- bentuk, puisi ini ringkas serta mudah difahami oleh
Nyaâ€. Paling utama, penyair mahu mengingatkan khalayak pembaca. Namun begitu, tidak ditemui
bahawa setiap dugaan yang kita hadapi di dunia ini falsafah romantis dalam bait puisi ini. Pada rangkap
pertama, penyair lebih banyak memperkatakan
Penyair tidak dapat lari daripada gelojak jiwanya dalam
menyatakan pendirian serta kekesalannya terhadap
sesuatu yang berlaku dalam kehidupannya.
Dewan Sastera Bil. 2 2020 60